Wednesday, December 25, 2019

BRASTAGI KE MEDAN



Tarikh: 29hb November, 2019

Bertolak dari hotel Sinabung Hills kira jam 10 pagi, kira jam 11 waktu Malaysia. Melalui beberapa kawasan perkebunan dan peternakan. Kawasan yang agak lebih tinggi daripada hotel kami menginap sebelum ini.

Kira setengah jam perjalannan, kelihatan satu kawasan milik pemerintah yang menjalankan penelitian pertanian. Di sekelilingnya banyak tanaman seperti strawberry, avokardo, carrot, ubi keledek, ubi kentang, terung china, bawang dan labu. Di ladang-ladang strawberry banyak papan tanda yang mengamalkan kegiatan pelancungannya dengaan konsep petik sendiri untuk para pelancung.


Tanaman Carrot

Satu-satunya projek tenusu juga ada di Brastagi. Menurut pemandu pelancung kami, rumput gajah adalah merupakan sumber makannan utamanya ternakan disini. Hasil tenusu dipasarkan ke Brastagi dan juga Medan.

Kami menuruni bukit dari Brastagi dengan melalui jalan yang bengkang bengkok serta penuh dengan kenderaaan untuk turun dan juga naik ke Brastagi. Kami melalui banyak perkampungan dalam perjalan menurun ke kota Medan.

Kira sampai ke pingir bandar Medan ada kelihatan sebuah rumah walit yang ada kelihatan walit/seriti yang berterbangan di atasnya. Maklumlah peminat walit, kemana pun dia pergi akan melihat  dan memerhati perkara ini.

Kami berhenti makan di sebuah restoren Minang di bandar Medan setelah melakukan perjalanan kira-kira 3 jam.

Di kota Medan ini kemudiannya kami di bawa melawat Istana Maimon. Satu istana milik keturunan raja Melayu Deli di Sumatra ini yang masih wujud sehingga ke hari ini, tetapi sudah tidak mempunya kuasa saperti raja-raja Melayu di Malaysia atau Berunai. Kami dibawa dan dipandu ke sekitaran dalam Istana (tingkat atas) oleh seorang pemandu pelancung yang amat berpengalaman mengenainya. Cerita berkaitan lawatan ke Istana ini akan saya tulis di halaman berikutnya nanti.


                                                      Istana Maimon



Kami bermalam di hotel Garudaplaza.

Selepas makan malam di satu restoren ayam penyet Cinderlara, kami dibawa ke satu kedai yang kegiatannya sejak dahulu lagi menjual buah durian sahaja kepada pengunjung. Sempat kami merasa sebutir durian tempatan dengan harga rph 70,000 . Kelihatan rami juga pengunjung yang berbangsa China yang datang memakan durian di sini. Kemudiannya kami juga singah di sebuah kedai buku GRAMEDIA untuk mendapatkan beberapa naskah buku, termasuk buku mengenai peternakan burung walit.








Semasa meronda-ronda disebelah malam di kota Medan ini tiada kedenganran bunyi ajukan suara walet dan disenja hari juga tiada kelihatan walit diudara. Menurut pemandu pelancung kami pihak pemerintah talah mengharamkan kegiatan menternak walit di dalam kota Medan.



Sekian.


Dr Azizol bin MOhd Sharun (DVM, MAgrS)

No comments:

Post a Comment