Saturday, December 14, 2019

SIMARJARUNJUNG KE BRASTAGI

Tarikh: 28hb November, 2019

Kami meneruskan perjalanan dari air terjun Si Piso-Piso menuju Brastagi. Di dalam perjalanan kelihatan banyak kegiatan pertanain di kiri dan kanan jalan dijalankan. Saya perhatikan tanah disini amat subur dan berwarna hitam. Banyak kawasan yang ditanam kobis, lobak merah, ubi kentang, bawang dan halia.

                                                     Tanaman Bawang
                                                     Tanaman Bawang

                                                            Astaka Kobis

PASAR BUAH DI BRASTAGI

Sebelum ke hotel penginapan kami singah di pasar buah Brastagi. Banyak buahan segar dijual disini. Kami sibuk mencari buah avocardo, salak dan mangga yang sesuai. Penawaran banyak sekali. Banyak buah limau langkat, pisang kaki, dan buah delima yang segar-segar dijual disini. Akhirnya kami beli 5 biji avokardo, 2 biji manga dan sekili limau langkat untuk makan di hotel.



                                                              Buah Avokardo

Sesiapa yang ke Brastagi, saya sarankan supaya datang melawat pasr ini dan fikirkan apa yang kita patut buat di negara kita dalam hal ini.

Cuaca di Brastagi nampaknya lagi sejuk daripada Parapat. Di sebelah pagi (8.00 pagi) anggaran saya suhu pada tahap 22 selsius mungkin lagi rendah dari itu.

Kami ditempatkan di hotel SINABUNG HILLS. Biliknya besar dan selesa. Kami makan malam dan sarapan esok harinya di hotel ini.


                                          Hotel Sinabung Hills

Di awal pagi kedengaran banyak burung layang-layang rumah beterbangan di bahagian belakang bilik kami menginap. Maklumlah peminat walit kan. Saya sempat membuat sedikit rakaman suara tersebut untuk kegunaan di masa yang akan datang.


Sekian, akan bersambung...



Dr Azizol bin Mohd Sharun (DVM, MAgrS).

No comments:

Post a Comment