Thursday, March 26, 2020

COVID-19: Bawalah Beberapa helai Facial Tissue apabila keluar rumah.



                                      Senantiasa bawa Facial Tissue bersama



Salam sejahtera,

Satu perkara yang jelas hari ini dinegara kita, kita tidak mengetahui sama ada kita adalah asymptomatic carrier virus covid-19 atau pun tidak. Khususnya di kalangan golongan muda dan pertengahan umur. Tidak dinafikan, fakta daripada negara luar telah menunjukkan, ada juga yang telah berumur (melebehi 60 tahun) telah dijangkiti, tetapi tidak menunjukan sebarang tanda-tanda penyakit.

Fakta seterusnya, jika seseorang itu batuk, bersama batuknya itu akan terkeluar kira-kira 3,000 droplets dan tersembur keluar dari bahagian mulut pada kadar kelajuan 80km/jam. Manakala jika seseorang itu bersin, sebanyak kira-kira 40,000 droplets akan keluar dan pada kelajuan 320km/jam. Bermakan apabila seseorang itu terbersin, lebih mudarat penyebaran virus yang terdapat di dalam droplets tadi.

Di sinilah pentingnya penjarakan 1.5 meters  antara kita atau individu di suatu tempat, bagi mengelakkan daripada dijangkiti virus covid-19.

Oleh yang demikian, saya mengajak anda semua, jika terasa hendak batuk atau pun bersin, wajarlah menutup mulut dan hidung masing-masing dengan kertas tissue pada ketika itu yang kita semua ada bawa bersama. Kemudian buangkan kertas tissue yang telah digunakan ini ke dalam bakul sampah yang sesuai. Perbuatan ini amat penting sekali terutamanya apabila kita berada dilingkungan ruang yang kecil dan tertutup, misalnya di bilik-bilik ATM dan pasar mini.

Saya yakin perbuatan sebegini dapat sedikit sebanyak membantu mengekang merebaknya virus covid-19. In sha Allah.


Sekian,



Dr Azizol bin Mohd Sharun (DVM, MAgrS).

No comments:

Post a Comment