Friday, October 23, 2020

PENGALAMAN SAYA MENURUNKAN KANDUNGAN GULA DALAM DARAH

 

Salam Hormat,


Penulisan kali ini ringkas sahaja. Ia berkaitan pengalaman saya menurunkan kandungan gula di dalam darah. Bagi mereka yang sukar dalam mengawal dan menurunkan gula dalam darah masing-masing, ia mungkin merupakan satu contoh yang anda boleh fikir dan mungkin cuba lakukan. Perbuatan ini sesuai jika anda hendak ke hospital atau pun ke mana-mana pharmacy untuk buat saringan gula.

Amalan saya begini:-

 

1. Akhir makan (carbohidrat) kira jam 9 mlm (malam sebelumnya),

2. Berjalan kaki (berjalan cara biasa) kira jam 8 pagi, untuk selama sejam ( atau mencapai 5,000 langkah ),

3. Selepas rehat sebentar, minum lemon Jus secawan (suam),

4. Kira 15 minit kemudian, makan 3 biji telor rebus (kosong sahaja),

5. Minum tea-O kosong.

6. Kira jam 10 pagi check/saring kandungan gula dlm darah.

 

Amalan tersebut telah saya uji beberapa kali, dan kandungan gula saya berkisar antara 4.6 dan 5.4mm/L.

Menurut sumber yang boleh dipercayai, 50% otot kita terletak di kedua belah kaki, manakala satu kajian lain mendapati 70% penggunaan tenaga seseorang adalah di bahagian kaki individu. Jadi kita nampak kenapa aktiviti pergerakan kaki, hanya dengan berjalan cara biasa pun mampu menurunkan kandungan gula di dalam darah seseorang. Di sebaliknya pula jika kita tidak melakukan pergerakan, kesan negatifnya juga akan berlaku pada diri individu berkenaan. Jadi sesuailah kita stay active.

 

Sekian,

 

 

Dr Azizol bin Mohd Sharun (DVM, MAgrS). 

No comments:

Post a Comment